انواع پيچ و مهره ، سيم بكسل و جرثقيل سقفي
معرفي پيچ و مهره هاي فولادي و استيل، انواع سيم بكسل ها و جرثقيل هاي سقفي

واگن ريل و بال اسكرو در واقع دو مورد از ياتاقان هاي صنعتي مي باشند كه در شكل هاي مختلف و براي كاربري هاي صنعتي مختلفي مورد استفاده قرار مي گيرند.

استفاده از شكل هاي مختلف رولر يا ساچمه متناسب با كاربري در انواع ياتاقان هاي صنعتي صورت مي پذيرد. در ساختار واگن ريل ها كه اغلب در اتصالات كشو ها بكار گرفته مي شوند از ساچمه هايي به شكل غلتك استفاده مي شود كه در ايجاد حركت خطي نقش موثري دارند.

اين در حالي است كه بال اسكرو ها مانند انواع بلبرينگ و رولبرينگ داراي ساچمه هاي كروي شكل مي باشند اما مبناي عملكرد آنها داراي تفاوت هايي با بلبرينگ مي باشد.

اجزاي بال اسكرو Ball screw ها كه در محور مركزي خود بعنوان شافت از يك نوع شافت دنده شده با دنده هاي نوع كبريتي استفاده مي كند نوعي از ياتاقان با قابليت ايجاد حركت خطي مي باشد. بدين ترتيب كه تنها امكان عملكرد بال اسكرو همراه با جابجايي نسبت به شافت مركزي فراهم مي باشد.

كاربري بال اسكرو ها خاص و متفاوت با ديكر انواع ياتاقان هاي صنعتي مي باشد. ساختار بال اسكرو متشكل از 3 بخش اصلي يعني بدنه بلوك بال اسكرو كه از آلياژ هاي فولادي و يا استتنلس استيل و به روش فورج گرم توليد مي شود، ساچمه هاي بال اسكرو كه از نوع ساچمه هاي كروي و دقيقا مانند ساچمه هاي بلبرينگ ها بصورت تو پر توليد مي شوند و پيچ بال اسكرو مي باشد كه از نوع دنده كبريتي و از متريالي مشابه با بلوك بال اسكرو مورد استفاده قرار مي گيرد.

مشاهده انواع ياتاقان

واگن ريل چيست و چه اجزايي دارد؟

واگن ريل كه با لاينر گايد يا Linear guide كه مفهوم آن به انگليسي راهنماي خطي است در واقع نوعي از ياتاقان هاي صنعتي مي باشد كه براي ايجاد حركت خطي و كاهش اصطكاك سطوح راست نسبت به هم مورد استفاده قرار مي گيرد. بر خلاف ديگر انواع ياتاقان هاي صنعتي كه در آنها اتصال با يك شافت دوار صورت مي پذيرد مانند اتصالات بلبرينگ، رولبرينگ و بال اسكرو، در اتصالات واگن ريل ها در واقع با دو سطح كه نسبت به هم حركت خطي دارند روبرو هستيم. استفاده از واگن ريل ها بصورت عمده در قرار دادن كشو ها در موقعيت حركت صورت مي گيرد اغلب بصورت دوبل در هر طرف و در سايز هاي بالاتر در فواصل برابر در هر دو سمت كشو ها صورت مي پذيرد.

85

ساختار واگن ريل ها از دو بخش اصلي يعني يك بلوك كه نگهدارنده رولر ها يا ساچمه هاي غلتكي مي باشد و يك ريل خطي كه بصورت قفل شده با درجه آزادي يك يعني تنها با قابليت حركت رفت و برگشتي در داخل واگن ريل فيكس شده است. بلوك واگن ريل ها در سايز هاي مختلف بصورت لبه دار و بدون لبه و همراه با اتصالات ريل هايي در سايز هاي مختلف توليد و مورد استفاده قرار مي گيرد.

انواع ساچمه در اتصالات ياتاقان هاي صنعتي

ساچمه ها در واقع قلب انواع ياتاقان مي باشند. با توجه به اينكه ياتاقان ها در هر شكلي كه باشند يك مبناي يكسان يعني كاهش اصطكاك در حركت سطوح نسبت به يكديگر دارند كه اين سطوح در مورد بلبرينگ و رولبرينگ از نوع حركت دوراني، در مورد بال اسكرو يك حركت تركيبي خطي و دوراني و در مورد واگن ريل ها يك حركت خطي است صورت مي پذيرد. كاهش اصطكاك در ياتاقان ها با بكارگيري انواع مختلف ساچمه ياتاقان صورت مي پذيرد.

87

ساچمه بلبرينگ و بال اسكرو از نوع كروي، ساچمه واگن ريل ها از نوع غلتكي و ساچمه رولبرينگ ها كه دسته ديگري از اتصالات كاربردي صنعتي هستند در شكل هاي بسيار متنوعي مورد استفاده قرار مي گيرد. انواع ساچمه هاي استوانه اي در ساختار رولبرينگ استوانه اي، ساچمه هاي بشكه اي در ساختار رولبرينگ بشكه اي، ساچمه هايي سوزني رولبرينگ هاي سوزني و ساچمه هاي مخروطي در ساختار رولبرينگ مخروطي كه يكي از قدرتمند ترين نوع ياتاقان هاي صنعتي مي باشد بكار گرفته مي شوند.

برخي از برند هاي توليد كننده انواع ياتاقان بلبرينگ مانند برند هاي SKF, FAG و تيمكن TIMKEN آمريكا نقشي تعيين كننده در ثبت طراحي هاي جديد انواع ياتاقان بلبرينگ ها داشته اند. بگونه اي كه رولبرينگ بشكه اي براي اولين بار توسط برند SKF و رولبرينگ مخروطي براي اولين بار توسط برند TIMKEN به ثبت رسيده است.

منبع: ايلنا


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۵ آذر ۱۴۰۱ ] [ ۰۸:۲۳:۵۴ ] [ عليرضا زاهدي ] [ نظرات (0) ]

يكي از لوازم مصرفي موتورهاي احتراق داخلي انواع فيلترها مي‌باشند. فيلتر يا صافي نقشي بسيار حياتي در جذب آلاينده‌ها از سيالات ورودي و در گردش در موتورهاي احتراق داخلي داشته و براي انواع موتورهاي ديزلي كه با گازوئيل كار مي‌كنند و حتي براي موتورهاي بنزيني مورد استفاده قرار مي گيرند.

شكل‌ها و طراحي‌هاي متنوعي از انواع فيلتر قابل نصب بر روي موتور هاي احتراق وجود دارند كه فيلتذ هاي پيچي يا Spin-on محبئب ترين آنها محسوب مي شوند. بر روي موتور هاي ديزلي سه نوع فيلتر شامل فيلتر روغن، فيلتر گازوئيل و يا فيلتر سپراتور آب گازوئيل و فيلتر هوا سه مورد از كاربردي ترين نوع فيلتر آلات موتور ديزل محسوب مي شوند.

موتور هاي ديزلي كه اغلب يا با برند DEUTZ آلمان و يا با برند CUMMINS كومنز امريكا بر روي بسياري از ماشين آلات سنگين از قبيل انواع كاميون ها، اتوبوس ها، انواع لودر، بيل مكانيكي، غلطك، بولدوزر، گريدر و حتي بسياري از ماشين آلات صنعتي استاتيك مانند انواع ژنراتور و كمپرسور اتصال پيدا مي كنند از سوخت گازوئيل استفاده مي كنند كه اغلب داراي ميزان بسيار بالايي آلودگي بوده و از اين رو بكارگيري فيلتر گازوئيل كه با طراحي هاي مدرن تر بصورت فيلتر سپراتور گازوئيل مورد استفاده قرار مي گيرد از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.

كاربري فيلتر گازوئيل و سپراتور گازوئيل بر روي موتور ديزل

سوخت گازوئيل چه در مرحله پالايش و چه در مرحله سوخت گيري اغلب با انواع آلودگي ها از سنگ ريزه ها، دوده، گرد و خاك و رشته هاي نخي گرفته تا آلودگي هاي مايع مانند آب داراي ناخالصي هاي بسيار بالايي است. ميزان آلودگي گازوئيل در مقايسه با بنزين و ديگر سوخت هاي رايج بسيار بالا تر بوده و از اين رو بكارگيري فيلتر گازوئيل كه در واقع خود نوعي فيلتر روغن موتور ديزل نيز محسوب مي شود از اهميت ويژه اي برخوردار است.

نقش اصلي فيلتر گازوئيل در حذف آلاينده ها در افزايش طول عمر اجزاي موتور مي باشد چرا كه تجمع آلاينده ها و ورود انها به موتور سبب ايجاد رسوب در قسمت هاي مختلف از جمله سر سيلندر و بسته شدن دريچه هاي ورودي سوخت و خروجي دود خواهد شد و البته ميزان سايش بين اجزاي موتور را نيز افزايش مي دهد. علاوه بر كاهش طول عمر اجزاي موتور آلاينده هايي مانند آب كاهش دماي احتراق موتور و كاهش راندمان كاري نيز مي گردد. دو نوع اصلي فيلتر هاي گازوئيل به قرار زير هستند:

  1. فيلتر هاي ساده گازوئيل كه نسل قديمي تر بوده و از كارتريج هاي سلولزي ساده تنها براي جذب آلاينده هاي صلب مانند سنگ ريزه ها و دوده ها استفاده مي كردند.
  2. فيلتر سپراتور آب گازوئيل نسل جديد فيلتر هاي گازوئيل محسوب مي شوند كه علاوه بر قابليت جذب آلاينده هاي صلب قابليت جذب ذرات معلق آب كه در گازوئيل به وفور نيز يافت مي شوند مي باشند. كارتريج فيلتر سپراتور داراي تفاوت هايي با فيلتر گازوئيل هاي قديمي بوده و بصورت تركيبي مصرف مي شود. فيلتر سپراتور داراي يك محفظه نگهدارنده قطرات آب بوده كه قابليت تخليه را نيز دارد.

فيلتر سپراتور آب گازوئيل با حذف قطرات آب سبب افزايش دماي احتراق و افزايش گشتاور خروجي موتور مي شود و امروزه بر روي انواع موتور هاي ديزلي دويتس و كومنز از نوع پيچي مورد استفاده قرار مي گيرد.

برند هاي معتبر توليد كننده فيلتر موتور ديزل

توليد كنندگان موتور ديزل خود به توليد انواع فيلتر نيز براي موتور هاي خود متناسب با استاندارد هاي مورد نياز مبادرت دارند. در اين بين فيلتر فليتگارد FLEETGUARD در واقع از شاخه هاي برند كتمنز CUMMINS بوده و به توليد انواع فيلتر موتور ديزل براي اين موتور آمريكايي مبادرت دارد و بالاخص در توليد فيلتر روغن موتور، فيلتر گازوئيل و فيلتر سپراتور موتور ديزل تخصص بسيار بالايي دارد. برند دويتس DEUTZ نيز به توليد انواع فيلتر موتور ديزل براي موتور هاي توليدي خود با برند دويتس مي پردازد.

از توليد كنندگان بنام ديگر موتور هاي ديزل در دنيا بايد به برند هاي DONALDSON دونالدسون آمريكا و البته برند MANN آلمان نيز اشاره نمود. فيلتر مان بصورت تخصصي بر روي توليد انواع فيلتر آلات هوا شامل فيلتر هواي موتور و فيلتر هواي كابين تخصص دارد. فيلتر هواي كابين بالاخص بر روي ماشين آلات سنگين كه در محيط هاي آلوده فعاليت مي كنند از اهميت بسيار بالايي براي تصفيه هواي ورودي به كابين راننده و سر نشينان آن دارد. علاوه بر برند هاي ياد شده در حال حاضر توليد كنندگان ديگري نيز در دنيا به توليد انواع فيلتر روغن، فيلتر گازوئيل و فيلتر آلات ماشين هاي سنگين معدني و راهسازي مبادرت دارند كه بخش عمده اي از بازار را شركت هاي چيني به خود اختصاص داده اند. برند ايراني ADF نيز سهم زيادي از بازار ايران را به خود اختصاص مي دهد.

منبع: ايلنا


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۵ آذر ۱۴۰۱ ] [ ۰۸:۱۸:۲۲ ] [ عليرضا زاهدي ] [ نظرات (0) ]

 

سيستم هاي هيدروليك در اغلب ماشين آلات صنعتي به شكلي مورد استفاده قرار مي گيرند از جك هاي هيدروليك گرفته تا گردش آب در لوله كشي ساختمان ها تماما سيستم هايي هيدروليك با اجزاي هيدروليك را شامل مي شوند. تمامي سيستم هاي هيدروليك با نوعي سيال در فاز مايع بدون داشتن قابليت تراكم پذيري استفاده مي كنند كه انواع روغن هيدروليك و حتي آب از جمله اين سيالات مي بانشد. از سيستم هيدروليك در طراخي درب هاي هيدروليك، پرس هاي صنعتي، گيوتين ها، جك هاي بالابر، تعليق بار و… استفاده مي شود.

اجزاي متفاوتي در تكميل سيكل حركتي سيال در سيستم هاي هيدروليك نقش دارند كه مهمترين آنها به قرار زير هستند:

• پمپ هيدروليك :

مهمترين بخش از سيستم هيدروليك مي باشد كه وظيفه به گردش درآوردن سيال (اغلب روغن هيدروليك) را در لوله ها به عهده دارد. انواع مختلفي از پمپ هاي پيستوني، پمپ هاي دنده اي، لوب پمپ ها و … در سيستم هاي هيدروليك سبب حركت سيال مي گردند.

• لوله هاي هيدروليكي :

در واقع به شكل يك ترمينال براي حركت سيالات و بصورت پيوسته مورد استفاده قرار مي گيرند. لوله هاي هيدروليك يكي از دلايل اصلي افت فشار هيدروليك به سبب وجود اصطكاك سطحي با روغن هيدروليك و بالاخص داشتن وايايي به شكل زانويي در سيستم هستند.

• آكومولاتور:

يكي از مهمترين بخش هاي سيستم هيدروليك آكومولاتور ها هستند كه تحت نام كپسول يا مخزن نيتروژن نيز شناخته مي شوند. آكومولاتور در واقع نقش يك بالانسر را در سيستم هيدروليك ايفا كرده از بالا رفتن بي رويه فشار در سيستم هيدروليك كه تركيدگي لوله ها را بر عهده داشته جلوگيري مي كنند. در زمان افت فشار هيدروليك نيز اين آكومولاتور ها هستند كه به جبران افت فشار در سيستم هيدروليك مي پردازند.

• شير هاي هيدروليك :

شير هاي هيدروليك Valve ها در واقع قطعات مكانيكي هستند كه اجزاي ورود و يا وظيفه تغيير دبي جريان سيال به شكل روغن را در سيستم هيدروليك بر عهده دارند. شير هاي هيدروليك هم بصورت دستي و هم بصورت اتوماتيك قابل باز و بسته كردن هستند.

سنسور ها و سلونوئيد ها

سنسور ها و سلونوئيد ها در واقع حسگر هاي سيستم هيدروليك مي باشند كه مشخصات مكانيكي را در جريان روغن هيدروليك از دما و فشار هيدروليك تا دبي و حتي در مواردي كاويتاسيون را نيز در سيستم هيدروليك مشخص مي كنند.

• روغن هيدروليك :

نوعي روغن صنعتي مي باشد كه با ويسكوزيته سطح متوسط با قابليت هاي فشاري و دمايي بالايي مورد استفاده قرار مي گيرد. انتخاب روغن هيدروليك مناسب و تعويض به موقع آن به بهبود عملكرد سيستم هيدروليك و افزايش راندمان مفيد كاري مي انجامد.

انواع فيلتر هيدروليك درسيستم هاي هيدروليكياجزاي سيستم هيدروليك

يكي از اجزاي جانبي اما اصلي در سيستم هاي هيدروليك فيلتر هاي هيدروليك هستند. با توجه به اينكه در سيستم هيدروليك انواع شير ها و پمپ ها و قطعات فولادي اتصال پيدا مي كنند بر اثر كاركرد اين اجزا در داخل سيستم هيدروليك پليسه هايي فلزي شكل مي گيرد كه عدم خذف اين آلاينده ها با بكارگيري فيلتر هيدروليك سبب آسيب به اجزاي سيستم هيدروليك بالاخص آكومولاتور ها كه داراي يك غشاي ارتجاعي هستند مي شود. فيلتر هيدروليك هم بصورت spin-on يا پيچي شكل و هم بصورت كارتريجي در سيستم هاي هيدروليك مورد استفاده قرار مي گيرد. فيلتر هيدروليك اغلب بصورت استوانه اي همراه با يك مش از جنس فلزي كه داراي مقاومت هاي فشاري مناسب براي اتصال در سيستم هيدروليك است مورد استفاده قرار مي گيرد. بر روي سيستم هاي هيدروليك اغلب قبل از ورود به پمپ از فيلتر هيدروليك هم فشار و پس از خروجي پمپ از يك فيلتر هيدروليك پر فشار استفاده مي شود.

منبع: بازتاب


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ] [ ۰۴:۳۷:۰۲ ] [ عليرضا زاهدي ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
[#VoteTitle#]
[#VTITLE#]
     نتیجه

لینک های تبادلی
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 7
همه : 0
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی